2017. november 24. Emma napja van

Belépés

Regisztráció Elfelejtett jelszó
írjon nekünk

Nyitvatartás

Hétfő-Péntek:
7:00-tól 20:00-ig
Szombat–Vasárnap:
8:00-től 16:00-ig

Elérhetőség

Cím:
Pécs, József A. út 9.
Telefon: +3672 510-796
Fax: +3672 510-797
Mobil: +3630 711-9195


Skype:

Skype Me(TM)!

Cikkek

Egy kis szauna történelem - a régmúlttól napjainkig....

2007.09.01.

Egy kis szauna történelem - a régmúlttól napjainkig.... Mit jelent a szauna kifejezés?

A szauna finn eredetű szó, a "savu" (füst) szóból származik. Fordítása az Idegen szavak és kifejezések szótárában (Bakos Ferenc) egész egyszerűen: finn gőzfürdő, bár ennél azért többet is tudunk: annak idején földbe - esetleg hóba - vájt üreget jelentett, később pedig félig vagy egészen földbe süllyesztett faépítményt. Természetesen a föld felett álló épületet is jelentette.

A szauna régen megegyezett a lakóhellyel, ez igen népszerű volt Finnországban a letelepedés idején. A finnek szerint a szauna fürdési lehetőséget biztosító épület. S mint ilyennek, a szaunának mindig két közeget kell biztosítania: az egyik alkotórésze a hevítő, a másik eleme pedig a hűtő. Persze erre még máshol részletesebben kitérünk.
(912-re nyúlik vissza a legkorábbi írásos emlék egy gödörszaunáról, mely a mai Moszkva területén volt megtalálható; Sheik Ibn Dasta leírása alapján.)
Az első írásos emlékek szerint meztelen emberek ütögették magukat faággal, hogy azután leöntsék magukat hidegvízzel. Hogy finnek voltak-e, azt biztosan nem tudjuk, mindenesetre tény, hogy ma szinte minden finn háztartásban megtalálható a szauna. Nekik hozzátartozik a mindennapi élethez, s többet jelent puszta kikapcsolódásnál. Mivel a finneknél már régóta létezik ez a találmány, ősi hagyományai vannak, annak ellenére, hogy napjainkban máshogyan festenek ezek a szaunák. Persze továbbra is léteznek az ősi hagyományokat maradéktalanul megőrző szaunafülkék Finnországban, már ami az építési módot illeti (több ezer évről van szó!). Különös, hogy csak a XX. század közepétől kezdődően nőtt meg az érdeklődés és a kereslet a szaunaépítés iránt mindenhol a világon, s mivel Finnország döntő szerepet vállalt mindebben, a szauna hazájának tekintjük.

A finn szauna kétezer éves múltra tekint vissza. A XIX. századig elterjedt volt a használata, azonban egy téves hiedelem miatt –mely szerint a szauna betegségeket terjeszt- a hagyomány majdnem teljesen kiveszett, kivéve a finneknél. Funkciójukat tekintve ezek a fülkék sokféle feladatot elláttak, például használták mosókonyhaként, vagy vallási szertartások helyszínei voltak (fizikai, szellemi megtisztulás), illetve gyógyítóhelyként is számontartották. A szauna a melegnek és a füstnek köszönhetően a ház leghigiénikusabb része volt, sok asszony hozta világra itt gyermekét annak idején.

És mit jelent a szauna ma? Relaxálást, pihenést, gyógyulást, megtisztulást – és még sok mindent, attól függ, kinek mi a célja, de egy valami biztos: vannak dolgok, amik nem változnak, s a hagyományokat tisztelve mi is átérezhetjük őseink nyugalmát.

Mi pedig feladatunknak tekintjük, hogy tovább népszerűsítsük ezt a csodálatos találmányt.
Mikor mondhatjuk el magunkról, hogy rendszeres szaunázók vagyunk? Akkor, ha maximálisan két hetet hagyunk ki egy-egy szaunázás között.

Amennyiben ennél ritkábban járunk el, úgy az már rendszertelen, persze azért nagyon hasznos.

Sokan anélkül, hogy utánajárnának, csak úgy, in medias res használják a szaunát, és nem is tudják, hogy a helytelen használat akár káros hatású is lehet. (Gyerekeinkre különösen figyeljünk oda!) Nem érdemes tehát kockáztatni, ismerjük meg a helyes módszert.

Azt szokták mondani, hogy egy-egy a szauna hevítőjében eltöltött ideális időtartalom a 8-12 perc. Négy szakaszra bontható a szaunázás menete: előkészítő, hevítő, hűtő és befejező szakasz. Mindezek alapján a következő típusokat különböztethetjük meg:

Ingerlő vagy irritáló szaunázás.
Ez mindösszesen egyszeri tartózkodást jelent a szauna hevítőjében, az azt követő lehűtéssel. Ennek igen frissítő hatása van ránk, nem leszünk fáradtak utána, sőt aktivitásunk fokozódik.

Élénkítő vagy tonizáló szaunázás.
Az első három szakasz kétszeri ismétlését jelenti, azaz kétszer egymás után következik egy hevítő és egy hűtő szakasz. Ennek a módszernek is serkentő hatása van, bár előfordulhat ernyesztő hatás is.
(Az első két módszert ajánlott akár sportolás előtt is elvégezni.)

Lazító, relaxáló szaunázás.
A szaunázás első három szakaszának háromszori ismétléséből áll, s ez a használati mód a legelterjedtebb, a leginkább közkedvelt módja a szaunázásnak, hiszen nagyon kellemes, lazító hatása van, mely testünk elernyedését eredményezi. Közvetlenül utána mozoghatunk is, de akár alvás is követheti ezt a típust.
Stresszes időszakokon remekül átsegíthet minket ez a módszer. (Ajánlott előtte is pihenni egy keveset.)

Kimerítő vagy exhausztív szaunázás.
A szakaszok háromnál többszöri, de maximum ötszörös ismétlését jelenti, mert ezen felül már veszélyes hatásoknak tehetjük ki szervezetünket, s az már nem szabályos. Ennél a típusnál már nem ajánlott az utána következő sportolás, de nem is igen vágyunk rá, hiszen testünk teljesen elernyed, álmosság lesz rajtunk úrrá. Kifejezetten elősegíti a jó alvást, pihenést. Utána nem érdemes már fizikai munkát végezni.

Mindezek fényében eldönthetjük napszaktól, fáradtsági szinttől, későbbi teendőinktől és a szaunázás céljától függően, hogy melyik típust alkalmazzuk, és bármelyik mellett döntünk is, ne felejtsük el a szaunázás során elvesztett vízmennyiséget pótolni. (Legjobb a szénsavmentes ásványvizek fogyasztása.)
Nem ritka az éhségérzet sem a szaunázás után, ilyenkor a finnek általában húst, halat fogyasztanak friss zöldségekkel, s az sem árt meg, ha megiszunk esetleg egy deci bort az étkezés végén (Szaunázás előtt azonban semmiképp ne fogyasszunk alkoholt!).
Kinek (nem) ajánlott?

szaunaAvagy a szaunázás feltételei… A szaunázás az egészségmegőrzés eszköze lehet. Aki egészséges, annál nagy valószínűséggel semmilyen probléma nem léphet fel a szaunázással járó megterhelés során.

A szaunázás az egészségmegőrzés eszköze lehet. Aki egészséges, annál nagy valószínűséggel semmilyen probléma nem léphet fel a szaunázással járó megterhelés során, így nyugodtan élvezheti a jótékony hatást hetente akár 2-3 alkalommal is, persze a szabályok precíz betartásával. Gyermekek is használhatják a szaunát, gondos szülői felügyelet mellett. Természetesen csak addig, amíg nekik is jólesik (nem árt a fokozatos hozzászoktatás).

Aki beteg, annak azonban vigyáznia kell. Feltétlenül fontos kikérni a kezelőorvos véleményét, hogy tudjuk, egyáltalán szaunázhatunk-e, ugyanis egyes betegségeknél ez kifejezetten kerülendő (lázas megbetegedések, pl. influenza; erek gyulladtsága esetén; epilepszia súlyos formáinak esetén; szívritmuszavar esetén; rákos megbetegedés esetén; rosszindulatú daganatoknál; szívelégtelenség, magas vérnyomás, tüdőbaj (tuberkulózis) esetén; nedvedző ekcémánál, stb.)!

Néhány betegség esetében az orvos úgy ítéli meg, hogy mellette bizonyos feltételeknek megfelelően mégis szaunázhatunk, ilyen (idült) betegségek például a gyulladásmentes visszértágulás, cukorbetegség, depresszió, reumás megbetegedés, asztma, ízületi betegségek, zöld hályog, keringési zavarok, stb. Ha nem tartjuk be az orvos utasításait, annak súlyos következményei lehetnek, tehát saját egészségünket nem érdemes kockáztatni!

Nem ajánlott olyan személyeknek sem, akik beültetett protézissel rendelkeznek, illetve a nőknek sem terhesség vagy havi ciklusuk idején. Vannak olyan esetek, amikor a szaunázást gyógyintézet rendeli el, hisz ez lehet akár kiegészítő gyógymódja egy betegségnek, s ilyenkor orvos vagy egyéb szakképzett eü. alkalmazott felügyeli az egésznek a menetét.

a szaunázás.hu oldal alapján